Brabantse Food Alliantie lanceert ‘Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’
  • Ondernemers
  • Studenten
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Voedselverwerking
  • Data & Tech

24 mei 2024

Brabantse Food Alliantie lanceert ‘Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’

'Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’ promoot Brabant als een toonaangevende foodregio met een innovatief en vooral duurzaam voedselaanbod. In dit gezamenlijke project van AgriFood Capital, VisitBrabant, ZLTO, Den Bosch Partners, Koning Willem I College en de provincie Noord-Brabant worden onder andere food professionals gestimuleerd om gezonder en duurzamer voedsel te produceren. Dat doen deze partijen vanuit de Brabantse Food Alliantie. 

Brabantse Food Alliantie lanceert ‘Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’

Vooraanstaande foodregio

In het project staat het vernieuwende voedselaanbod van Brabant, en de vele innovaties op het gebied van voedsel telen en verwerken centraal. ‘Proef het nieuwe Bourgondisch in Brabant’ richt zich op professionals binnen de agrifoodsector, de vrijetijdssector, en inwoners en bezoekers van Brabant. 

De samenwerkende partijen willen de nadruk leggen op de duurzame en de innovatieve kwaliteit van de Brabantse voedselketen en Brabant als vooraanstaande foodregio. Zo willen ze goed eten in Brabant stimuleren en toegankelijk maken en bijdragen aan een gezonder Brabant. AgriFood Capital sluit aan om ‘verschilmakers in agrifood’ een podium te geven en te verbinden om de uitgangspunten te verwerken in bestaande en nieuwe projecten.

Programma

Het programma van ‘Proef het nieuw Bourgondisch Brabant’ bestaat uit de volgende onderdelen:  

Campagne ‘BrabanDish’

Brabandish staat voor de Brabantse foodcultuur anno nu en de toekomst. Een levensstijl waarin nieuwe ideeën, bewust genieten, smaak en gastvrijheid centraal staan. Het doel van de campagne ‘Brabandish’ is het promoten van anders eten onder inwoners en bezoekers, waaronder bijv. meer plantaardig en van dichtbij. Hiervoor worden verschillende eetroutes in Brabant georganiseerd. Ook andere provincies in Nederland en Vlaanderen zullen uitvoering geven aan de campagne.

Jonge Brabantse meesterchefs

Ook het onderwijs is actief betrokken. Zo wordt het MBO-brede onderwijsconcept Brabantse Meesterchef van Koning Willem I College verder in Brabant uitgerold. Daarnaast wordt onderzocht of ook het Dutch Cuisine Wereldsmakendiner uitgebreid kan worden naar andere steden in Brabant. De eerste editie (2023) in ’s-Hertogenbosch was een groot succes. Dit jaar vindt het event plaats op 8 oktober, tijdens De Week van Ons Eten. AgriFood Capital heeft het dinerconcept, dat culturen in wijken met elkaar verbindt, samen met Koning Willem I College ontwikkeld.

Agrarisch ondernemerschap in de spotlight

ZLTO en VisitBrabant zetten samen in op het verder ontwikkelen van gastvrijheid, het uitbreiden van toeristische foodroutes en op de marketing van streekproducten van agrarische ondernemers. 

Verschilmakers in agrifood

Als partner gaat AgriFood Capital de ‘verschilmakers in agrifood’ actief verbinden aan activiteiten van de Brabantse Food Alliantie. Dit zijn mensen met een positieve kijk op de toekomst van ons voedsel die ook echt het verschil willen maken. Ook nemen we ‘BrabanDish’ mee in bestaande activiteiten zoals JUMP, Food100, HAS Food Experience en Food Inspiration Days. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe projecten en samenwerkingen om het nieuwe bourgondisch te laden.

Deze en andere activiteiten worden in de loop van 2024 en 2025 ontwikkeld en uitgerold. 
 

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Innovatiehub
  • Data & Tech
  • Skills & talent

100+ bedrijven digitaliseren al met Klikopmorgen

05 juli 2024
  • Ondernemers
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Innovatiehub

Open dag Proeflocatie inspiratie voor nieuwe samenwerkingen

05 juli 2024
  • Ondernemers
  • Landbouw

Wortel Collectief stimuleert regeneratieve landbouw

04 juli 2024