- Ondernemers
- Startups
- Netwerk
Community
Met dat laatste onderscheidt Onze Markt als coöperatief merk zich van andere voedselmerken. Waar de consument normaal het eindproduct krijgt voorgeschoteld, heeft die bij Onze Markt al vóór de productie een stem. Hiervoor is de gelijknamige vereniging in het leven geroepen, als ondersteunende community. De nu 160 leden beslissen democratisch over waar de producten vandaan komen, aan welke eisen ze moeten voldoen, hoe ze verpakt worden en welk prijskaartje eraan komt te hangen. Dit gebeurt aan de hand van online prijswijzers met vragen over een product.
Hester: “In geval van eieren is dat bijvoorbeeld of je bereid bent om twee cent per doosje extra te betalen voor de pluimveehouder, of je liever witte of bruine eieren hebt en hoeveel sterren de eieren moeten hebben. Met het eisenpakket gaan we naar boeren om te kijken of we zaken kunnen doen. Het leuke is dat ze nu zelf al bij ons aan de bel trekken. Dat geeft wel aan dat ze ons concept zien zitten.”
Zelf bepalen waar je eten vandaan komt, hoe het wordt verpakt en welke eerlijke prijs daarbij hoort. Dat is het idee achter het nieuwe coöperatieve merk Onze Markt. In een online community bepalen de leden welke producten ze graag willen kopen en aan welke eisen het moet voldoen. Doordat Onze Markt partijen van boer tot bord dichter bij elkaar brengt, draagt dit voedselmerk bij aan een waardevolle en meer verbonden voedselketen.
Transparant
Of Onze Markt niet het zoveelste keurmerk is? Hester lacht. “Zo zou je het kunnen zien. Maar Onze Markt is een merk én een beweging. Het is het eerste merk in Nederland dat echt volledig transparant is. We laten zien hoe we de financiële koek verdelen en ook welke hobbels we tegenkomen. Zo lopen we nu tegen de verhoogde vervoerprijzen aan. Daarover gaan we dan in de ledenvergadering en via social media in gesprek met de boeren en de consument. Onze leden kunnen de producten ook zelf gaan controleren bij de boer. Onze aardappelteler vindt het hartstikke leuk om zijn passie te delen. Door zijn verhaal krijgt de consument meer inzicht in het voedselsysteem en is die eerder bereid om meer te betalen voor een eerlijk product. In de toekomst willen we ook activiteiten gaan organiseren, zoals een lunch bij een boer en Q&A-sessies. We hopen dat consumenten zo meer verbinding krijgen met de productie van ons voedsel, want vaak weten ze er weinig van.”