- Startups

Favamole, een innovatief en smaakvol alternatief voor guacamole gemaakt van de Nederlandse tuinboon, heeft de eerste prijs gewonnen tijdens de Kick Start Show 2025. Andres Jara, de oprichter van Favamole, ziet deze prijs als een bevestiging van zijn overtuiging in het potentieel van zijn product.
Het deskundige jurypanel met experts uit de voedingsindustrie prees de creativiteit en de heerlijke smaak van Favamole. De tuinboondip Favamole wordt, met zijn unieke twist, gezien als een product met grote kansen in de huidige markt. Als erkenning voor zijn prestaties ontving Jara een geldprijs van €2.500,-, 1,5 uur persoonlijke mentoring door een van de deskundigen, een op maat gemaakte commercial door DFW TV, en een uitnodiging voor het exclusieve partnerdiner op 20 mei a.s.
De tweede prijs ging naar een team van ambitieuze Bedrijfskunde-studenten van de Hanzehogeschool, gepresenteerd door Kaspers Buursma en Bram Fledderus. Met hun concept Brew’d Bites – bierborstel bitterballen in twee varianten – lieten zij zien dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan. Het team werd beloond met €1.500,- en 1,5 uur persoonlijke mentoring door de deskundigen.
De derde prijs ging naar Jubl, het initiatief van Isil Dijkstra en Melis Kolyozyan, die met hun gezondere chocopasta van kikkererwten (40% minder suiker dan reguliere chocopasta’s) een smaakvolle revolutie willen brengen in het schap. Jubl ontving €1.000,- en 1,5 uur persoonlijke mentoring van een expert.
De aanmoedigingsprijs werd toegekend aan de enthousiaste Laura van Suckers B.V., die suikervrije lolly’s met toegevoegde vitaminen en een plasticvrije verpakking presenteerde. In de toekomst hoopt Laura zelfs een volledig eetbaar lollystokje te introduceren, waarmee ze zich verder wil onderscheiden in de markt. Laura volgt momenteel het talentontwikkelingsprogramma JUMP waar AgriFood Capital mede-initiatiefnemer van is.
Naast de winnaars waren er nog andere veelbelovende deelnemers, waaronder Julie van Dooren met Zatisfyer, Floor Hermans met Ti-Ta-Thema Takkenspel, Esmee Blankestijn met Chill-out en Cinderella Westenberg met Brood Pasta. Allen lieten zij zien dat er voldoende kansen zijn in de sector.
De Kick Start Show vond dit jaar plaats op 12 maart jl. op de HAS green academy. Het panel bestond dit jaar uit Jurian Simons van Albert Heijn, Jonie Oostveen van AgriFood Capital, Erik van der Most van Flynth, en Leonie Ruhe, winnares van vorig jaar en oprichter van MamasChai. De juryleden waren unaniem in hun positieve oordeel over de kwaliteit van de inzendingen. Patrick Cramers, vice-voorzitter van HAS green academy, opende de middag met een hartelijk welkom.
De Kick Start Show is een initiatief van De Week van Ons Eten voor aanstormende foodprofessionals. Het jaarlijkse event biedt jonge ondernemers en studenten de kans om hun innovatieve producten en concepten in slechts vier minuten te presenteren aan een panel van vier deskundigen. De Kick Start Show wordt georganiseerd in het kader van het programma ‘Foodconnectors van de Toekomst’, een verzamelnaam van activiteiten vanuit De Week van Ons Eten voor Groenpact en het ministerie van LVVN.