- Startups
- Netwerk
- Innovatiehub
- Skills & talent

Op 14 en 15 oktober 2024 vinden de Food Inspiration Days plaats op de Noordkade in Veghel. Het thema is New Dutch. Als partner is AgriFood Capital zetten we ook dit jaar bijzondere verschilmakers in agrifood uit Noordoost-Brabant in de spotlights. Maaike de Reuver, hoofdredacteur van Food Inspiration, ging met een aantal van hen in gesprek.
250 miljoen kilo sinaasappelschilen blijven er jaarlijks over bij supermarkten, cafés, hotels en restaurants die verse jus d’orange aanbieden. Het bedrijf PeelPioneers verwerkt ze tot waardevolle ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie. Daarmee is de ‘schil-up’ een schakel tussen het einde (afval) en het begin van de keten (grondstoffen). Bas van Wieringen, CEO en een van de drie oprichters: “We vinden het zonde en frustrerend dat er zo veel waardevolle grondstoffen worden vernietigd. We startten PeelPioneers in 2017 om die verspilling en CO2-uitstoot aan te pakken.”
De fabriek van PeelPioneers is gevestigd in Den Bosch. Het bedrijf is onderdeel van de AgriFood Capital community, een netwerk van verschilmakers in de agrifoodsector. Bas: “Bij de start van ons bedrijf hebben we bewust gekozen voor Den Bosch, en bijvoorbeeld niet voor Amsterdam, waar veel meer start-ups gevestigd zijn. Ik heb er meer aan om foodbedrijven tegen te komen dan om in een netwerk te zitten met andere voedselstart-ups. Dat was voor ons de reden om in Noord-Brabant te ondernemen. De regio ontwikkelt zich sterk op het gebied van duurzaamheid en food. In dit gebied zitten veel ondersteunende ketenpartijen die ons helpen. Bijkomend voordeel is dat veel retailers en de distributiecentra van foodservicepartijen in een korte straal om ’s-Hertogenbosch liggen.”
Lees hier het volledige interview. Tijdens de Food Inspiration Days deelt Bas van Wieringen zijn visie op duurzaamheid en legt hij op de New Horizons stage uit hoe PeelPioneers bijdraagt aan een circulaire economie.
Biologisch of vega? Tomaten uit Nederlandse kas of uit de Spaanse volle grond? Wat is er duurzamer? Dat wil Oscar de Vries in kaart brengen met zijn start-up Yopla. Op ingrediëntniveau berekent hij de klimaatimpact van producten. Op die manier hoopt hij de voedselindustrie transparanter te maken, en eerlijker, en duurzamer. Hij bracht inmiddels de life cycle assessment van ruim 10.000 foodproducten in kaart.
Oscar de Vries helpt met zijn start-up Yopla bedrijven om de klimaatimpact van hun producten in kaart te brengen. De Vries berekent samen met zijn klanten de levenscyclusanalyse per product. Daarin wordt alles meegewogen: van CO2-uitstoot tot watergebruik, van grondgebruik tot verpakking, van transport tot de hoeveelheid vitaminen en nutriënten die het product bevat.