Food NL werkt aan betere zichtbaarheid in Europa
  • Ondernemers
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Voedselverwerking

21 maart 2024

Food NL werkt aan betere zichtbaarheid in Europa

Doorgaan op de thema’s ‘Voedsel & Gezondheid’ en ‘Eiwittransitie’, werken aan een betere zichtbaarheid in Brussel en inzetten op concrete projecten. Dit waren de boodschappen waarmee de FoodNL delegatie deze maand terugkeerde van de European Week of Regions and Cities 2022 in Brussel.

Tijdens deze Europese week komen bestuurders en andere beslissers - overheden en samenwerkingsorganisaties – elk jaar uit heel Europa bij elkaar. 

De FoodNL delegatie onder leiding van voorzitter Kees van Rooij sprak in Brussel onder andere met de Permanente Vertegenwoordiging van het Koninkrijk der Nederlanden bij de EU (PV-EU) en enkele Europarlementariërs. Met als doel: mogelijkheden onderzoeken om de positie van FoodNL en daarmee van Nederland op gebied van agrifood binnen Europa te verstevigen.

Food NL werkt aan betere zichtbaarheid in Europa

Programma


De FoodNL’ers kregen o.a. een masterclass ‘Europees zakendoen’ en gingen ook in gesprek met Carla Boonstra van de PV-EU en Europarlementariërs Tom Berendsen en Bert-Jan Ruissen. Daarin kwam onder andere naar voren dat concrete projecten, voldoende eigen middelen en samenwerking met andere regio’s de kans op ondersteuning van de FoodNL regio’s vanuit Brussel vergroten. Ook stonden de vervolgstappen van Food NL op de agenda.

Nieuwe samenwerkingen


Kees van Rooij, voorzitter van FoodNL, kijkt terug op een geslaagd bezoek aan Brussel. Voor hem is het een bevestiging dat AgriFood Capital, Greenport Venlo en Regio FoodValley met FoodNL enkele jaren geleden de juiste weg zijn ingeslagen. 

“We zetten verder in op gezamenlijke activiteiten rond de thema’s ‘Voeding en Gezondheid’ en ‘Eiwittransitie’”, vertelt hij. “Daarbij zullen we als FoodNL nieuwe, strategische samenwerkingspartners onderzoeken. Ook kijken we naar samenwerkingsmogelijkheden met andere relevante regio’s in Europa, zoals in Duitsland, Denemarken, Kroatië en Polen. Door daarnaast vaker in Brussel te zijn én EU-delegaties naar onze regio’s uit te nodigen, worden we beter zichtbaar en krijgen we een stevigere positie in Brussel.”
 

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Voedselverwerking
  • Data & Tech

Technologische innovatie sleutel tot duurzame transformatie

22 november 2024
  • Ondernemers
  • Landbouw
  • Voedselverwerking
  • Innovatiehub
  • Skills & talent

AgriFoodInnovation zorgt voor baanbrekende vernieuwing

22 november 2024
  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk

De Foodhelden van 2024 zijn bekend!

22 november 2024