Frank de Wijk, medeoprichter van Jake

01 januari 0001

Frank de Wijk, medeoprichter van Jake

Van startup naar scale-up; hoe doe je dat? Frank de Wijk, medeoprichter van Jake, maakt de slag. Hij doet met zijn bedrijf mee aan het AgriFood Scale-up programma, bedoeld voor ondernemers die bewust willen werken aan de groei van hun bedrijf. 

Makkelijke voedzame maaltijden

AgriFood scale-up programma

Het AgriFood scale-up programma is bedoeld voor bedrijven die de opstartfase voorbij zijn en tegen nieuwe vraagstukken aanlopen. Het is een initiatief van KplusV, Grow Campus, Ondernemerslift+ en AgriFood Capital. Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een mentor, een ervaren topondernemer.

Frank de Wijk: “Toen KplusV ons voorstelde om mee te doen aan dit programma, hebben we best geaarzeld. Er zijn namelijk zoveel mensen die je willen coachen en begeleiden. Je moet zorgen dat je de goede kiest, iemand die jou en je bedrijf echt naar een hoger level kan brengen. Onze voorwaarde was dat we wilden samenwerken met een ervaren iemand uit de retail.”

Via het netwerk van AgriFood Capital is de match tussen Jake en Bart Bakker tot stand gekomen. Aan retailervaring geen gebrek bij deze CEO van Royaan, bekend van merken als Van Dobben en Kwekkeboom. Frank de Wijk: “Bart Bakker gaf aan wat hij als klankbord wat voor ons kon betekenen. Met zijn enorme ervaring in de retail, weet hij als geen ander wat er omgaat in het hoofd van een retailer. Daar willen we graag van leren. Ter aanvulling op onze online verkoop, waar we ons van oudsher op richten.” Als Frank de Wijk zichzelf ‘van oudsher’ hoort zeggen, schiet hij in de lach. “Hoor mij, we zijn pas in 2015 begonnen.” Even terug naar het begin. 

Frank de Wijk, medeoprichter van Jake

De start van Jake begint bij de eigen behoefte van Frank de Wijk aan makkelijke maar wel voedzame maaltijden. “In ontbijten had ik nooit zin. Terwijl iedereen weet dat het belangrijk is als goede start van de dag. Ik ook. Maar dat gedoe eromheen – klaarmaken, afwassen – daar heb ik, zeker ’s morgens, niet zo’n trek in. Dat moet makkelijker kunnen, dacht ik.”

Als hij die gedachte deelt met twee oude vrienden op een buitenlands strand, is het idee voor Jake geboren; een voedzame shake die volledig bestaat uit veganistische ingrediënten zoals haver, erwten en zonnebloemolie. De drie besluiten ervoor te gaan en richten het bedrijf op. De vrienden worden compagnons. Het eerste jaar besteden zij voornamelijk aan productontwikkeling.

Online verkoop

Bij eenvoudig eten hoort volgens Frank de Wijk ook een eenvoudige manier van verkoop en distributie. En dus wordt gekozen voor online verkoop. “We willen het onze doelgroep zo makkelijk mogelijk maken. Daarom doen we alles online. Mensen kunnen onze producten online bestellen en krijgen deze thuisbezorgd.” Nog voor de officiële lancering van de shakes komen de eerste bestellingen binnen. En dat houdt niet meer op. Omdat alles online gaat, hebben Frank en zijn compagnons direct zicht op hun doelgroep. En die bestaat vooral uit mannen zoals zijzelf: jong, hardwerkend, woonachtig in een grote stad, en vooral veel online. 

Gematcht met de juiste expert

Groeiambitie

Inmiddels gaat het niet meer om een paar online bestellingen per week. Jake verkoopt vanuit zijn distributielocatie in Nederland de shakes in 30 landen. “We groeien elke maand met ruim 15%” zegt Frank de Wijk. “Om daarop voorbereid te zijn en het nog harder aan te jagen, hebben we tot nu toe twee investeringsrondes gehad.”

De tweede investeringsronde was na een pitch in 2016 tijdens een bijeenkomst van KplusV. Daar stapte informal investor Richard Budding bij het bedrijf in, onder andere om Jake te ondersteunen bij de verkoop via traditionelere kanalen. “Ondanks dat de retail in Nederland heel overzichtelijk is, moet je een plan hebben om ertussen te komen. Op dat vlak is het nuttig als iemand met ervaring meedenkt. Zodoende stelde KplusV het scale-up programma voor. En dat heeft geleid tot de gesprekken met Bart Bakker.”

Retail testcase

In deze gesprekken staan praktijk en persoonlijke ontwikkeling centraal. Een van de resultaten uit de gesprekken met Bart Bakker is dat Jake een testcase voorbereidt om zijn producten in de retail beschikbaar te maken. Frank: “Het contrast tussen de retail en e-commerce is op alle vlakken groot. Online kennen we onze klanten heel goed, daar hebben we in de retail een stuk minder zicht op. Maar ook de distributie verloopt volledig anders. Bart Bakker deelt daarin zijn ervaringen met ons. De gesprekken met hem zijn heel pragmatisch en super nuttig. Uit elke meeting komen een hoop inzichten en handvatten voor onze verdere ontwikkeling. Via AgriFood Capital zijn we echt gematcht met de juiste expert.”