HAS en Bamboo Brands starten Consumer Behaviour Lab
  • Ondernemers
  • Startups
  • Skills & talent

18 maart 2024

HAS en Bamboo Brands starten Consumer Behaviour Lab

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy zet samen met Bamboo Brands uit ’s-Hertogenbosch een Consumer Behaviour Lab op. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden om studenten en professionals te ondersteunen bij het bedenken, ontwerpen en vermarkten van succesvolle foodproducten.


Het HAS lectoraat wil consumensen – mensen die consumeren – helpen bij het maken van betere voedselkeuzes en ook studenten en professionals die hier een bijdrage aan willen leveren. Daarbij worden voorspellende methoden ingezet die op voorhand kunnen bepalen welke innovaties succesvol zullen zijn en welke niet. Op deze manier hoeven bedrijven zich alleen te focussen op innovaties waarvan ze zeker weten dat ze succesvol gaan zijn. Bijvoorbeeld om voedselverspilling tegen te gaan.

Ontwerpbeslissingen op basis van consumentenmeningen blijken echter een te lage voorspellende waarde te hebben. Met het Consumer Behaviour Lab willen HAS green academy en Bamboo Brands een betrouwbaardere methode ontwikkelen om het marktsucces van innovaties te voorspellen. Met als uiteindelijke doel om gezondere en duurzamere voedselkeuzes te stimuleren.  

 

Het Consumer Behaviour Lab ondersteunt studenten om betrouwbare onderzoeksmethoden en skills te ontwikkelen. Zij zijn immers de foodinnovators van de toekomst. Theo Toering, oprichter Bamboo Brands

HAS en Bamboo Brands starten Consumer Behaviour Lab

Alles op één plek 


Lector Antien Zuidberg over deze samenwerking: “Het lectoraat doet veel onderzoek met studenten aan de voorkant van het innovatieproces tot het moment dat foodconcepten ontwikkeld en getest zijn. Bamboo Brands richt zich met onderzoek juist op het einde van de innovatieproces, als een concept bijna marktklaar is.”

Het testen van foodconcepten in de markt en bij consumensen is volgens Antien altijd een kritiek punt: “Je wilt betrouwbare resultaten en hoe ‘echter’ je tests zijn, hoe beter. Met het opzetten van het Consumer Behaviour Lab kunnen we voedselkeuzegedragsonderzoek over het gehele innovatieproces op één plek samenbrengen en we verwachten dat dit waardevolle kennis oplevert voor zowel studenten als foodbedrijven.”

De studenten van vandaag zijn de foodinnovators van morgen

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk

AgriFood Capital Trendtable lunch 2024: toekomstbestendig bestuur

21 november 2024
  • Startups
  • Netwerk
  • Skills & talent

JUMP 2024-2025 trapt af met inspirerende Food Bootcamp

08 november 2024
  • Ondernemers
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Voedselverwerking
  • Voedselverspilling
  • Regio Deal

Vier jaar Regio Deal - De Kracht van Samen in de Regio

07 november 2024