- Startups
- Netwerk
- Skills & talent

De vierde editie van het acceleratieprogramma JUMP is in volle gang en eindigt begin juni. Acht JUMPers werken in hun eigen tempo – en in verschillende fases – aan hun baanbrekende (food)idee. Als je aan het pionieren en experimenteren bent, loop je soms tegen uitdagingen aan. Deze talentvolle foodondernemers werken in JUMP niet alleen aan hun persoonlijke groei, maar pakken ook uitdagingen op het gebied van afzetmarkten, schaalbaarheid, voorzieningszekerheid, innovatie en duurzaamheid aan.
Monique de Wit (projectmanager JUMP): “Het mooie aan JUMP? Deelnemers stellen elkaar vragen, denken mee en geven tips. Zo werkt Maryze van ChillBits aan ijsblokjes van geredde groente en fruit, maar toch deelt ze haar ideeën met Luc van Finca Local over zijn peulvruchten-producten. En Samantha, met haar ‘bij-vrije honing’, denkt mee met Laura van SUCKERS over een eetbaar lollystokje. Dat is écht gaaf. Ieder jaar vinden we nieuwe en innovatieve voedselveranderaars die willen deelnemen aan dit talentontwikkelingsprogramma. Met veel plezier blijf ik deelnemers uit vorige edities volgen en zie ik hun ideeën en ondernemingen zeer succesvol slagen. Dat zorgt voor een grote glimlach op mijn gezicht: het benadrukt het nut van acceleratieprogramma’s waar een sterk netwerk aan verbonden is.”
Waar staan onze JUMPers? Hieronder volgt een update van de eerste vier voedselvernieuwers.
Food innovator Maud van Eert (Saved Flavors) werkt bij Hessing. In haar rol als productontwikkelaar brengt ze smaakmaker Saved Flavors op de markt. Dit is een smaakvolle Italiaanse kruidenmix – zonder toegevoegd zout – gemaakt van reststromen van groenten. Het is een lekkere toevoeging bij pasta, kan worden gebruikt om een smeersel van te maken, of als smaakmaker bij een omelet. Met dit concept pakt Maud voedselverspilling aan en ontwikkelt een gezond(er) alternatief voor smaakmakers en kruidenmixen. Ze heeft flinke stappen gezet de afgelopen maanden: prototypes getest, verpakkingen geselecteerd en kwaliteit geoptimaliseerd. Tijdens JUMP werkt ze aan haar sales pitch en aan het realiseren van een testproductie. Ook onderzoekt ze hoe ze als productontwikkelaar kan groeien en hoe ze haar product kan optimaliseren, opschalen en vermarkten. Haar grootste uitdaging? “Ontdekken waar mijn kracht ligt als foodprofessional in de productontwikkeling.”
Het concept Finca Local van Luc Roefs (werkzaam bij Roze Bunker) bevindt zich in de spannende opstartfase. Finca Local brengt (maaltijd)soepen en andere convenienceproducten met typisch Nederlandse bonen, geïnspireerd door de Spaanse en Latijns-Amerikaanse keukens, op de markt. Luc is druk bezig met het opstellen van zijn bedrijfsplan, het ontwikkelen van recepturen, branding en het zoeken naar een geschikte productielocatie. Met zijn mentor Marieke Laméris (Lekker Lupine) kan hij sparren over de uitdagingen die op zijn pad komen om van idee naar een daadwerkelijk product te gaan. Binnenkort brengt hij zijn eerste product uit, namelijk Salmorejo, een Spaanse soep, met een aangepast receptuur met heerlijke lokaal geteelde bonen.
JUMPer Cecé de Boon heeft een duidelijk doel voor ogen: hij wil met zijn bedrijf HandjeVol gezondheidswinst door voeding creëren en een gezonder snackaanbod op basis van noten bereiken. Dat doen hij en zijn collega’s door de laatste wetenschappelijke inzichten direct te vertalen naar de praktijk. De notenmix van HandjeVol is geanalyseerd en bestaat uit een mix die optimaal is samengesteld. Tijdens JUMP leerde Cecé al veel over zichzelf, zowel als persoon en als ondernemer. De stip op de horizon? “Dat is verbreding richting sportverenigingen en hotels, een concept voor een nieuw product lanceren en uiteindelijk ook met een tweede groothandel in gesprek.” Een mooi wapenfeit: HandjeVol is officieel leverancier bij Bidfood Nederland.
Maryze Zembowicz (Chillbits) produceert ijsblokjes van geredde groenten en fruit (die de supermarkt niet halen) om daarmee de lekkerste drankjes te maken. Zo is ChillBits hét verantwoorde alternatief voor suikerhoudende frisdranken en siropen. Bij de start van JUMP zocht ze naar antwoorden op vragen als ‘hoe kan ik mijn product efficiënt in de foodservice- en retailmarkt positioneren, zodat men het doel ervan begrijpt en wil kopen?’ en ‘hoe kan ik groeien op het gebied van leiderschap, sales en decision making als ondernemer?’. ChillBits gaat als een speer: de productie voor Bidfood is gestart (en daarmee is haar productie vertienvoudigd), een alternatief product wordt ontwikkeld en ze zoekt naar nieuwe verkooppunten in de horeca. De kers op haar werk: ChillBits is genomineerd voor Beste Food & Agri Startup 2025. Op 27 maart a.s. weten we wie de winnaar is!
Ook Luc van den Brand (G’AERD), Laura Melenhorst (SUCKERS), food scientist Samantha Janssen en Victor Boone (Happy Goats Goodness) nemen deel aan de huidige editie van JUMP. Binnenkort lees je hoe ver zij al zijn gekomen binnen het programma JUMP.