JUMP: voor doeners met grote dromen
  • Startups
  • Studenten

13 maart 2024

JUMP: voor doeners met grote dromen

Na een succesvolle eerste editie in 2020, start JUMP in september voor de tweede keer. Het is dé kickstart en accelerator voor de realisatie van grote dromen, uitdagingen en oplossingen voor een ander voedselsysteem. JUMP biedt foodvernieuwers de kans om hun ideeën waar te maken om de wereld van voedsel op z'n kop te zetten. Topexperts begeleiden 10 jonge talenten om het beste uit zichzelf en hun ambities te halen. Dit unieke programma is een initiatief van AgriFood Capital, Sligro, Rabobank, HAS Hogeschool en stichting Goeie Grutten.

Als programmamanager bij AgriFood Capital is Robert Jan Marringa vanaf de start bij JUMP betrokken. Sterker nog, hij is een van de bedenkers van dit uitdagende traject voor young professionals, studenten en jonge ondernemers. Monique de Wit is projectleider van dit intensieve programma. Zij vertellen over JUMP.

JUMP: voor doeners met grote dromen

Grootse dromen voor een duurzamer voedselsysteem


Robert Jan vertelt: “Het idee voor JUMP ontstond tijdens de HAS Food Experience. De vernieuwende blik die sommige studenten hebben op de wereld van voedsel maakte flinke indruk op me. Ze dromen groots en willen het voedselsysteem echt een impuls geven. Vanuit hun omgeving krijgen ze vaak te horen dat hun wilde ideeën niet uitvoerbaar zijn. Bij JUMP denken we daar anders over. We zoeken júíst de nieuwe Boyan Slat (oprichter Stichting The Ocean Cleanup, red.) of Lex Hoefsloot (medeoprichter Lightyear, red.). Vaak kregen ook zij te horen dat ze te groots droomden, maar kijk eens waar ze nu staan. Bij JUMP begeleiden we doeners die groot durven dromen. We bieden een uniek ondersteuningspakket. Maar: we vragen natuurlijk ook veel inzet.”

De weg vrijmaken voor jong talent
 

Robert Jan: “De wereld van voedsel is flinke stappen aan het maken. Dat vind ik fantastisch om te zien, en is ook mijn persoonlijke drijfveer om mee te werken aan JUMP. Maar er zijn nog meer stappen te zetten, vooral wanneer we slim samenwerken. Zo zie ik in mijn eigen generatie bijvoorbeeld dat het besef om beter met ons voedsel om te gaan, er wel is, maar dat het toch lastig blijkt om gedrag nog echt aan te passen. De jongere mensen met die fantastische ideeën; zij zijn de toekomst. En wat wij kunnen doen, is hen met onze eigen ervaringen en levenslessen helpen om hun ideeën te realiseren.”

“AgriFood Capital ondersteunt ondernemers, organisaties en programma’s die in kleine of grote stappen vooruit willen in de wereld van voedsel. JUMP hoort daar ook bij”, licht Monique toe. “Daarnaast zijn Rabobank, Sligro, HAS Hogeschool en stichting Goeie Grutten betrokken. Deze partners hebben een groot netwerk en veel kennis en ervaring op allerlei vlakken, waardoor ze natuurlijk van grote waarde zijn voor ons als organisatie, maar vooral voor de JUMPers. Die krijgen ineens een gigantisch netwerk tot hun beschikking.”
 

Een stap dichter bij de realisatie van je droom 

Monique: “We brengen de JUMPers een stap dichter bij de realisatie van hun droom. Wij ondersteunen ze met coaching en mentoring en organiseren verschillende JUMP-dagen. Ook moeten ze zelf aan de slag. Zo krijgen ze hun eigen droom en uitdagingen steeds scherper. Het doel is om van een idee tot concrete acties te komen, door het opstellen van een interventieplan.”

De ideeën van de komende JUMPers kunnen variëren van eiwittransitie tot het hergebruiken van reststromen. En van het produceren van eerlijk vlees, tot het verduurzamen van de tuinderij. Zolang het idee maar bijdraagt aan een beter en duurzamer voedselsysteem.
 

Je eigen topmentor kiezen 

“We hebben gemerkt dat jonge mensen het vaak lastig vinden om hulp te vragen aan anderen. Wij leren ze dat”, vertelt Robert Jan. “Ze hoeven het niet alleen te doen. Ze worden geholpen door de coaches, onze partners en ook de andere peers in het traject. Ook ‘oude rotten’ in het vak helpen graag. De JUMPers mogen dan ook zelf hun keuze aangeven voor een mentor. We geven geen garanties, maar door het netwerk van ons en alle partners zijn deze mensen uit de branche vaak maar one handshake weg. Wij faciliteren dat contact.”

Lees hier Ivo's verhaal.

Monique vult aan: “In de praktijk blijken deze ervaren professionals graag te helpen, mits het idee aansluit bij hun interesses en ervaring, natuurlijk. Zij leren zelf ook van deze jongere garde. Ivo van Dijk, een van onze vorige JUMPers, heeft bijvoorbeeld nog steeds contact met zijn mentor Henk Jan Beltman, de drijvende kracht achter Tony's Chocolonely.”

(Tekst gaat door onder de afbeelding)

Een stap dichter bij je droom dankzij persoonlijke groei, kennisontwikkeling en een gigantisch netwerk

Traject van zeven maanden


Het JUMP-traject duurt zeven maanden: van september 2022 t/m maart 2023. Gemiddeld is de tijdsinvestering zo’n halve dag per week. “Uiterlijk 17 juni kunnen geïnteresseerden zich aanmelden. Vanuit deze aanmeldingen selecteren wij diegenen die tijdens de Pitch Day op 24 juni van zich mogen laten horen. Daaruit worden de 10 JUMPers gekozen”, vertelt Monique.

"We trappen het traject af met een Food Bootcamp op 15 en 16 september”, gaat Monique verder. “Een soort hutje op de hei. We leren elkaar kennen, en creëren een veilige omgeving. Het kan namelijk best spannend zijn om je ideeën te delen en elkaar feedback te geven. Een veilige sfeer is daarom essentieel. Ook gaan we in op de ideeën en uitdagingen van de JUMPers. Na deze Food Bootcamp volgen verschillende JUMP-dagen met inspiratiesessies, inhoudelijke sessies en pressure cookersessies. Bij zo’n pressure cookersessie legt een van de JUMPers een eigen probleemstelling voor. Samen gaan we daar op in. Zo leren de JUMPers en de partners van elkaar.”

“Bij de eerste editie van JUMP waren er 32 inschrijvingen”, vertelt Monique “Uiteindelijk kozen we 16 kandidaten om te mogen pitchen op Pitch Day. Daaruit selecteerden we er 5. Deze tweede editie is er plaats voor maar liefst 10 kandidaten.”
 

De kennis, de tools en het netwerk in huis 

Robert Jan: “Na JUMP staan de JUMPers sterker in hun schoenen, als persoon en als professional. Ze hebben de kennis, de tools en het netwerk in huis om hun grensverleggende idee écht te realiseren en positieve impact te maken.”

“Het eindpunt is niet voor iedereen hetzelfde”, vult Monique aan. “Dit is afhankelijk van je eigen input, tijd, inzet, maar natuurlijk ook van een portie geluk. Flinke stappen worden er sowieso gezet. En door het concrete plan kunnen de JUMPers ook na JUMP goede stappen blijven zetten.”

Bekijk hier de planning van JUMP 2022/2023.

 

Ruwe diamant

Robert Jan: “JUMP is er voor jonge mensen die zien dat de wereld van voedsel duurzamer moet en kán. Grote dromers én doeners. Ondernemende mensen met een idee, een ruwe diamant. Met de wil om zich echt in te zetten. Die ruwe diamant gaan we samen slijpen.”

 

Maak je droom waar met JUMP en meld je aan

Wil jij een van de 10 plekken bemachtigen in de tweede editie van dit uitdagende programma? Waag de sprong en schrijf je in door (uiterlijk 17 juni) een mail te sturen naar projectleider Monique de Wit: m.dewit@agrifoodcapital.nl.
 

Lees hier meer over JUMP.

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Voedselverwerking
  • Data & Tech

Technologische innovatie sleutel tot duurzame transformatie

22 november 2024
  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk

De Foodhelden van 2024 zijn bekend!

22 november 2024
  • Ondernemers
  • Startups
  • Netwerk

AgriFood Capital Trendtable lunch 2024: toekomstbestendig bestuur

21 november 2024