Maryze Zembowicz (ChillBits) redt groenten en fruit
  • Startups
  • Netwerk
  • Voedselverwerking
  • Voedselverspilling
  • Skills & talent

16 januari 2025

Maryze Zembowicz (ChillBits) redt groenten en fruit

In de vierde editie van JUMP Dream Accelerator werken acht jonge voedselveranderaars aan hun fooddroom. Het programma loopt nu drie maanden en de deelnemers krijgen volop begeleiding van een coach, een mentor, het partnernetwerk van JUMP én van elkaar. Monique de Wit (projectleider JUMP bij AgriFood Capital): “Iedere editie zien we opnieuw dat er onderling een hechte band ontstaat en JUMPers elkaar graag verder helpen."

JUMP Talks

In JUMP Talks gaan deelnemers in gesprek met oud-JUMPers over hun dromen, missie en ervaringen met JUMP. In deze aflevering gaat Maryze Zembowicz (ChillBits) in gesprek met oud-JUMPer Joris van den Broek (Untamed Kombucha). 
 


 

Maryze Zembowicz (ChillBits) redt groenten en fruit

Lekker, gezond en verspillingsvrij

Maryze Zembowicz (Chillbits) produceert ijsblokjes van geredde groenten en fruit (die de supermarkt niet halen) om daarmee gezonde en lekkere drankjes te maken. Met haar deelname aan JUMP hoopt ze haar droom – om meer groenten en fruit te redden, voedselverspilling tegen te gaan én haar afzetmarkt uit te breiden – sneller te realiseren. Maryze: “Mijn fooddroom is wel echt om het verantwoorde alternatief voor frisdranken en siroop op de markt te zetten. Het einddoel is uiteindelijk om miljoenen kilo’s groenten en fruit te redden, want er is gewoon veel te veel voedselverspilling. Tijdens JUMP komen er inspirerende succesverhalen voorbij van oud-JUMPers zoals die van Joris. Ook merk ik dat het een mooie springplank voor de volgende generatie foodontwikkelaars is. Ik kijk uit naar de rest van het traject.”
 

Sparren met elkaar

Heeft Joris nog tips om deelname aan JUMP te optimaliseren? Hij deed tijdens de vorige editie van JUMP mee om het pad voor zijn onderneming Untamed Kombucha verder uit te stippelen. Sinds zijn deelname ligt Untamed Kombucha in de schappen bij Ekoplaza, is het beschikbaar op 30 locaties van horecaketen Anne&Max, kreeg Joris een plekje in de Food100 en zijn de drankjes op heel veel andere retail- en horecaplekken beschikbaar. Joris: “Mijn tips? Blijf vooral sparren met je mede-JUMPers. De JUMP-dagen zijn leuk en inspirerend, maar ik heb ook heel veel gehaald uit de antwoorden die ik van andere deelnemers kreeg op vragen die ik stelde. In het algemeen geldt voor goed ondernemerschap: als je veel geeft, dan krijg je uiteindelijk ook veel terug.” 

 

Over JUMP Dream Accelerator

Met JUMP Dream Accelerator (kort: JUMP) krijgen jonge ondernemers en professionals in de agrifood de kans om in een intensief programma hun dromen voor het voedselsysteem van de toekomst verder te realiseren. Tijdens een bootcamp, één op één-sessies met een coach, inspirerende JUMP-dagen én andere activiteiten werken ze aan hun onderneming, project of idee. De partners van JUMP zijn: AgriFood Capital, HAS green academy, Rabobank, Scout, Stichting Goeie Grutten, Sligro en de provincie Noord-Brabant.

 

Ook interessant voor jou

  • Startups
  • Innovatiehub

Ontdek Onderzoek vergroot slaagkans van succesvolle marktintroducties

13 januari 2025
  • Ondernemers
  • Startups
  • Studenten
  • Netwerk

AgriFood Capital en RNOB gaan voor regionale ontwikkeling voor onbepaalde tijd

06 januari 2025
  • Startups
  • Studenten
  • Netwerk

JUMP helpt voedselveranderaars groeien

13 december 2024