Nieuwe Coalitie Houdbaarheid van start
  • Ondernemers
  • Netwerk
  • Voedselverspilling

20 juni 2024

Nieuwe Coalitie Houdbaarheid van start

Op 18 juni jl. ging in Veghel, tijdens de internationale conferentie 'Towards Halving Food Waste in Europe' van Samen Tegen Voedselverspilling, de nieuwe 'Coalitie Houdbaarheid' van start. In deze coalitie gaan voedselproducenten en supermarkten samen de strijd aan tegen voedselverspilling door duidelijker op verpakkingen te communiceren over hoe om te gaan met de houdbaarheidsdatum van producten. 

Niet altijd duidelijk

Op verpakkingen kan een houdbaarheidsdatum staan die staat voor ten minste houdbaar tot (THT) of te gebruiken tot (TGT). Na een THT-datum zijn producten vaak nog goed te eten, maar kan bijvoorbeeld de kleur of de geur wel veranderen. De TGT-datum is wel heel strikt, deze producten kun je beter niet eten na de houdbaarheidsdatum. Voor veel consumenten is het onderscheid niet duidelijk.

Nieuwe Coalitie Houdbaarheid van start

Speciale iconen

Met een icoontje van een hand voor de TGT-datum en icoontjes voor kijken, ruiken en proeven voor de THT-datum moet het onderscheid duidelijker worden. De fabrikanten en supermarkten willen zo voorkomen dat producten onnodig worden weggegooid. Op bepaalde producten die nooit kunnen bederven, zoals honing en zout, komen zelfs helemaal geen houdbaarheidsdatum meer.

 

Logische stap 

De Coalitie Houdbaarheid is een initiatief van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good to Goo; het wordt gesteund door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en het Voedingscentrum.

Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling, is blij met deze nieuwe coalitie. "Na jaren van reductie van voedselverspilling door consumenten, lijkt deze dalende trend te stagneren”, licht hij toe. “Er is meer nodig, willen we zorgen dat voedselverspilling voor 2030 halveert volgens SDG12.3. Deze coalitie is daarbij een belangrijke en logische stap in de goede richting. We hopen dan ook dat nog meer bedrijven zich hierbij aansluiten waardoor consumenten thuis niet onnodig waardevol voedsel hoeven te verspillen."
 

Meer weten of ook aansluiten?

Tot de deelnemers van de Coalitie horen onder andere Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, Lidl, Jumbo., Dirk, Dekamarkt, Ebro en De Smaakspecialist. Kijk voor meer informatie op de website van Samen Tegen Voedselverspilling. 
 

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Innovatiehub
  • Data & Tech
  • Skills & talent

100+ bedrijven digitaliseren al met Klikopmorgen

05 juli 2024
  • Ondernemers
  • Netwerk
  • Landbouw
  • Innovatiehub

Open dag Proeflocatie inspiratie voor nieuwe samenwerkingen

05 juli 2024
  • Ondernemers
  • Landbouw

Wortel Collectief stimuleert regeneratieve landbouw

04 juli 2024