Ontdek Onderzoek vergroot slaagkans van succesvolle marktintroducties
  • Startups
  • Innovatiehub

15 januari 2025

Ontdek Onderzoek vergroot slaagkans van succesvolle marktintroducties

Het Consumer Behaviour Lab en Rabobank hebben een pilot afgerond van een methode om de kans op succesvolle marktintroducties van productinnovaties van startups en scale-ups te vergroten. Vijf jonge ondernemers die aan gezonde en duurzame voedselinnovaties werken, doorliepen met hun producten het nieuwe ‘Ontdek Onderzoek’.  Onder hen bevond zich oud-JUMPer Do Bongers van Basic Theory Fine Fermented Foods uit Beers.

Wensen van consumenten

Ontdek Onderzoek is een consumentenonderzoek in supermarkten dat wordt uitgevoerd voorafgaand aan een marktintroductie. Aan de hand van de uitkomsten kunnen producten aangepast worden zodat ze beter aansluiten op de wensen van de consument. De onderzoeksmethode is ontwikkeld door het Consumer Behaviour Lab, een initiatief van HAS green academy en Bamboo Brands uit ’s-Hertogenbosch. 

Theo Toering (Bamboo Brands) en Antien Zuidberg (HAS green academy) zijn overtuigd van de methode: “We weten dat 80% van de nieuwe innovaties na een jaar niet meer in het schap staan en met dit onderzoek kunnen we dat percentage verlagen. Dit komt doordat we met dit onderzoek zo goed mogelijk kijken naar het daadwerkelijke koopgedrag van consumenten: namelijk bij het juiste schap, met de consument die dit type product koopt, en in zicht van het favoriete product van de consument."

Ontdek Onderzoek vergroot slaagkans van succesvolle marktintroducties

Kimchi op basis van reststromen

Een van de onderzochte producten is een kimchi-product op basis van reststromen van Basic Theory Fine Fermented Foods. Dit product wordt nu vooral via website en groothandel wordt verkocht aan foodservice en restaurants. Oprichter en eigenaar Do Bongers vindt het onderzoek ontzettend waardevol: “We willen groeien en de overstap maken naar de supermarkt. Met dit onderzoek hebben we inzichten gekregen met betrekking tot gewenste verpakkingsgrootte, het gewenste design en claims en ook in welk schap ons product moet liggen.”

Do deed in 2023/2024 mee aan het talentontwikkelingsprogramma JUMP van AgriFood Capital. Daarin leerde ze al veel over bedrijfsstructuren, “een goede baas zijn” en hoe de producten in de markt te zetten. Dankzij de pilot van het Consumer Behaviour Lab kon Do nu de verkoop van haar producten via de supermarkt in ‘real life’ testen.

Hoe verder?

Rabobank heeft de pilot laten uitvoeren om te onderzoeken of Ontdek Onderzoek het risico van startende ondernemers kan verlagen. Marcel Lambregts, sectormanager Food van Rabobank: “De Rabobank Innovatielening (RIL) wordt door onze bank ingezet voor innovatieve starters, ook als het gaat om de voedseltransitie. Met het onderzoek van Consumer Behaviour Lab kunnen we de producten van de aanvragers van een RIL vooraf laten toetsen in de retail. Daarmee kan het risico voor de startende ondernemer verder worden verlaagd en daarmee ook voor onze RIL. We ondersteunen de activiteiten van het Consumer Behaviour Lab dan ook graag."

 

Ontdek Onderzoek: ontdekken wat consumenten in de supermarkt werkelijk denken, willen en kopen.
 

Meer weten?

Ben je een innovatieve startup of scale-up en wil je concept of product laten testen? Ga naar de website van Consumer Behaviour Lab voor alle informatie.

Ook interessant voor jou

  • Startups
  • Netwerk
  • Voedselverwerking
  • Voedselverspilling
  • Skills & talent

Maryze Zembowicz (ChillBits) redt groenten en fruit

16 januari 2025
  • Ondernemers
  • Startups
  • Studenten
  • Netwerk

AgriFood Capital en RNOB gaan voor regionale ontwikkeling voor onbepaalde tijd

06 januari 2025
  • Startups
  • Studenten
  • Netwerk

JUMP helpt voedselveranderaars groeien

13 december 2024