De eerste resultaten
Inmiddels heeft het Logistics House vier ‘bewoners’, wat zorgt voor een bezettingsgraad van 48%. Meer dan twintig partners, waaronder AgriFood Capital, zijn nauw bij het Logistics House betrokken. Daarnaast waren er in 2017 diverse kennis- en netwerkbijeenkomsten, zoals een bezoek aan de Haven van Rotterdam. Ook de eerste kennistafels, zoals over het omgaan met personeelstekort, zijn opgestart. De samenwerking is essentieel bij het realiseren van new business en slimme oplossingen voor de toekomst zoals e-commerce en circulaire agrifood ketens.
Drie hoofdthema’s Logistics House
De hoofdthema’s waar Logistics House het jaarprogramma 2018 op baseert, zijn kennis & innovatie, arbeidsmarkt en verbinden. In het kader van kennis & innovatie gaat Logistics House vijf keer per jaar een innovatietafel organiseren. Ook het stimuleren van startups valt onder het hoofdthema kennis & innovatie. Pieter Keeris: “Een voorbeeld daarvan is de mogelijkheid voor startups om hun idee te pitchen bij veertig ceo’s uit de agrifood in de regio. Dit doen we in samenwerking met Ondernemerslift+ en AgriFood Capital.” Bij het thema arbeidsmarkt zal Logistics House oplossingen voor de korte en lange termijn faciliteren, zoals het investeren in een Kweekvijver voor de logistiek via het organiseren van opleidingen en stages. Pieter Keeris: “En we gaan nog meer verbinding zoeken met de logistieke netwerken in Midden- en West-Brabant en Zuidoost-Brabant. Zodat we thema’s ook provinciaal kunnen aanpakken. Waar mogelijk zullen we aanhaken bij landelijke initiatieven zoals Nederland Distributieland, TLN en TKI Dinalog.”