- Ondernemers
- Startups
- Studenten
- Regio Deal
Nele: “Met een kaashoed op zijn hoofd symboliseert hij het gevecht; het gevecht voor gelijke kansen, het gevecht voor een omgeving waar ieder kind gezond en gelukkig mag opgroeien, het gevecht voor een compassievol nieuw curriculum. Ik voel veel voor de beweegredenen van Stephen Ritz. En met wat een bak energie en overtuigingskracht weet hij het over te brengen! Inspirerend en ontroerend. Zelf streef ik ernaar om de kok van de toekomst te emanciperen naar een meer spelende 'social chef', die als hero door de wijken rondvliegt en dààr de verwondering voor gezond, vers en lekker eten weet over te brengen op een brede doelgroep. 'Het artistieke restaurant in de wijk, met de wijk, voor de wijk'; dat is mijn beweging! Stephen vond het een goed idee. Wie weet, over een tijdje, loop ik ook met mijn eigen hoedje de bühne op...”
In gesprek met mbo en hbo
Tijdens een lunch op de Food Inspiration Days ging Stephen in gesprek met voedselveranderaars van groene mbo en hbo onderwijsinstellingen en van andere Brabantse food initiatieven gericht op voedselwijsheid van kinderen en jongeren. Ze praatten onder andere over het betrekken van kinderen en jongeren bij de toekomst van ons voedsel. En over de rol van ouders, overheden en onderwijs daarbij.
“Zijn verhaal is besmettelijk optimistische en inspirerend”, vertelt Liz Chermin, bestuurder van HAS Green Academy na afloop. “Door met zijn leerlingen groen te ondernemen verbetert hij hun leefstijl! Het zou fantastisch zijn als wij dit idee in onze regio ook kunnen laten landen. Wij doen mee!”
Marlies Liebregts-van Gerwen, programmamager van het voedseleducatieproject Keukenkanjers, is ook enthousiast. “Het enthousiasme van Stephen Ritz werkt aanstekelijk”, zegt ze. “Mooi hoe hij kinderen in hun kracht zet. Een mooie parallel met Keukenkanjers is hoe kinderen de waarde van voedsel ontdekken door belevingsonderwijs waardoor ze bewuste keuzes maken op gebied van gezondheid en duurzaamheid.”