- Startups
- Netwerk
- Innovatiehub
- Skills & talent

Ook dit jaar trok de Biokennisweek weer volle zalen. Zowel digitaal bij de webinars als live tijdens de Biobeurs. Van 16 t/m 19 januari vormden de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch het kloppend hart van dé nationale week van de biosector. De 8.500 bezoekers bezochten met elkaar zo'n 100 webinars en live workshops en 175 stands op de Biobeurs.
Op 17 januari werd de Biobeurs officieel geopend in aanwezigheid van Piet Adema, demissionair minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hij is positief over de groeicijfers van de biologische sector, nu 4,5 %. Maar de ontwikkeling van de sector moet sneller om de ambitie van 15% landbouwareaal in 2030 te realiseren.
De oplossing ligt in een combinatie van bewustwordingscampagnes, trekkracht vanuit de markt en de eigen kracht van de boer. “We moeten zorgen dat de markt gaat trekken. Want dan gaat ook verdienvermogen van de boer omhoog. De consument moet zich meer bewust worden van de keuzes die hij maakt en die moet meer kiezen voor biologisch. Daarnaast zal in de supermarkten veel meer moeten gebeuren. En in het onderzoek naar de kwaliteit en meerwaarde van biologisch voedsel.”
Volgens Piet Adema wordt landbouw een groot thema op de onderhandelingstafel van het nieuwe kabinet. Zijn oproep: “Biologische sector, maak je groot aan de onderhandelingstafel. Zorg dat je met goede voorstellen komt. Niet met heel veel, maar met een paar stevige. Dít hebben wij Nederland te bieden als het gaat om gezond voedsel. Als het gaat om een bijdrage aan de grote opgave biodiversiteit, schoon water en klimaat. Wij hebben de oplossingen hier. En dít is wat we van jullie nodig hebben om hiermee door te gaan.”
… was het thema van de Biokennisweek van dit jaar. Michaël Wilde, directeur van Bionext, legt uit. “We zijn als sector ongelofelijk maatschappelijk relevant. Maar als we willen groeien dan is het belangrijk dat ook andere partijen buiten de sector biologisch gaan omarmen: marktpartijen, supermarkten, provincies, de NGO's, onderwijs, onderzoeksinstellingen, noem maar op. Samen werken we aan de groei van de biologische markt. Vandaar Whats Next.”
Tijdens de Biobeurs werd traditiegetrouw het biologische product van het jaar gekozen. Dit jaar is dat Happy Goats Goodness. De tweede prijs én de publieksprijs gingen naar biodynamische Edamameboontjes van Ekoplaza. De derde prijs was voor de zoete-aardappelchips van het merk John Altman.
“Happy Goats Goodness is niet alleen een geweldige aanvulling op het biologische assortiment, het is de makers tevens gelukt om fluweelzacht ijs te maken zonder dat je die specifieke geitensmaak erdoorheen proeft”, aldus jurylid en Food Trendwatcher Anneke Ammerlaan.
BioNederland en FoodPersonality willen met deze jaarlijkse verkiezing nieuwe biologische producten ondersteunen om hun plek in de markt te vinden.