Winnaars HAS FoodManShip Awards 2025 bekend!
  • Startups
  • Studenten
  • Netwerk
  • Skills & talent

05 februari 2025

Winnaars HAS FoodManShip Awards 2025 bekend!

Meer dan 150 studenten van HAS green academy presenteerden op 4 februari jl. tijdens de HAS Food Experience hun oplossingen voor de huidige uitdagingen in de foodbranche. De meest innovatieve concepten werden aan het eind van de dag beloond met een HAS FoodManShip Award.

Innovatiespektakel

De HAS Food Experience is het jaarlijkse innovatiespektakel van HAS green academy. Het event dat dit jaar nu zijn 17e editie beleeft, heeft zich ontwikkeld tot het ultieme platform waar talent en industrie elkaar ontmoeten. Het evenement groeit elk jaar en biedt ambitieuze studenten de kans om hun veelbelovende ideeën en projecten naar de markt te brengen. 

Het centrale thema van dit jaar was 'Next Food Waves', met een nadruk op de toekomst van voedsel en de nieuwe trends die de industrie van de toekomst zullen vormgeven. In de innovatieve concepten van de studenten lag de focus op gezondheid, duurzaamheid en de transitie van het voedselsysteem.

 

Winnaars HAS FoodManShip Awards 2025 bekend!

Impact Versneller

AgriFood Capital is trotse ambassadeurs van HAS green Academy  omdat “AgriFood Capital de brug wil slaan tussen studenten en bedrijven” aldus Sander Groenen, directeur van AgriFood Capital. Sander zat in de jury van de categorie Production & Technology. Samen met Next Tech Food Factories bood AgriFood Capital onder andere een interview in Vakblad Voedingsindustrie, sparren met een business developer en toegang tot een relevant innovatienetwerk aan. Dit alles onder de naam ‘De Impact Versneller.’

 

En zit zijn de winnaars!

De projecten werden ingedeeld in vijf categorieën, waarbij de volgende studenten als winnaars werden bekroond:

Categorie Convenience 

Concept: Nut a problem!
Uitleg concept: Consumenten ondervinden bij het eten van pistachenoten buitenshuis het probleem dat de schillen lastig opgeruimd kunnen worden. Deze verpakking biedt een slimme oplossing met een folie die een leeg compartiment creëert zodra de verpakking wordt geopend.
Naam: Iris van Kempen
Opleiding: Food Innovation
Commentaar jury: Iris heeft een verpakking gemaakt voor een product waar eigenlijk niemand aan denkt, de pistachenoot die je on the go wil nuttigen. Ze heeft een verpakking die een glimlach op ons gezicht brengt wanneer we de omhulsel van de pistachenoot in een verborgen compartiment van de verpakking stoppen. Ze heeft een complexe techniek doordacht tot een werkzame verpakking op de stand. Ze heeft zelfs bedacht hoe je een extra leven kan geven aan het afval. De verpakking kan hergebruikt worden en voor de nootomhulsels is een heel inzamelidee gegeven. Helemaal compleet.

Categorie Health 
Concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel
Uitleg concept: Het Ti-Ta-Thema Takkenspel’ draagt bij aan kennisoverdracht rondom (preventieve) gezondheid in het primair onderwijs. Door op een interactieve manier aan de slag te gaan met de onderwerpen voeding, beweging, sociaal- en mentaal welzijn, creëer je bewustwording op jonge leeftijd. Door een stabiel draagvlak te creëren, bouw je een gezonde generatie.
Naam: Floor Hermans
Opleiding: Healthy Living

Categorie Indulgence
Concept: Cascarita
Uitleg concept:
Naam: Janne Kootstra
Opleiding: International Food & Agribusiness
Commentaar jury: Heerlijk genieten van een duurzaam product. Op basis van gedroogde koffiebessen is een alcoholvrije en alcoholische likeur ontwikkeld die voor de hele keten positieve impact heeft in een premium segment

Categorie Production & Technology 
Concept: Popeyes protein / ontkleuren van spinazie eiwitten
Uitleg concept: In de huidige voedingssector is de markt ingericht op neutraal gekleurde, multi-inzetbare eiwitproducten van plantaardige basis. Hieraan kan spinazie-eiwit, door zijn groene kleur, niet bijdragen. Door op pilotschaal een theoretisch
ontkleuringsproces te ontwikkelen kan een multi-inzetbaar, neutraal gekleurd eiwitproduct gemaakt worden uit spinaziebladeren.
Naam: Anthony Burger, Laura de Kock, Teun Smulders
Opleiding: Food Technology
Commentaar jury: Studenten hebben alle aspecten van de productie van neutraal in te zetten plantaardige eiwitproductie behandeld, en wisten op alle vragen van de experts een goed antwoord te geven. De presentatie van de drie studenten was top, het verhaal "kwam naar ons toe", het was een heel energiek team en ieder vulde elkaar op een natuurlijke wijze aan. Het project heeft veel potentiele impact gezien de op handen zijnde eiwittransitie. En ook de marktkant/ondernemendheid was goed uitgewerkt. Tot slot waren de studenten ook eerlijk in de mogelijke beperkingen van de door hunzelf gekozen grondstof.

Categorie Sustainability 
Concept: The Vegan Option
Uitleg concept: Middenklasse restaurants worstelen vaak met het aanbieden van innovatieve vegetarische en veganistische gerechten doordat er beperkt personeel is en gebrek aan specialistische kennis, wat leidt tot opslagproblemen en voedselverspilling. Door innovatieve componenten te leveren, maakt The Vegan Option hoogwaardige vegetarische en veganistische opties eenvoudig en toegankelijk. De producten kunnen binnen 15 minuten worden geserveerd, zonder extra personeelsuren, opslagruimte, specialistische kennis of voedselverspilling.
Naam: Tim Heezemans
Opleiding: Food Innovation
Commentaar jury: Zet de eiwittransitie op de kaart, dat gebeurt met dit concept. In dit project komt alles waar de categorie Sustainability over gaat bij elkaar: alternatieve eiwitten, voedselverspilling en impact. Het idee is geboren uit eigen verontwaardigheid en is een totaal concept. Het is schaalbaar en te vertalen naar andere kanalen, maar voor nu is de oplossing voor de horeca. Daar stelde de student twee dingen vast: ik heb geen plantaardige keus en de chef heeft geen zin om te koken voor de prullenbak. Dit idee pakt beide problemen op een smaakvolle manier aan.

Publieksprijs
Concept: Juuls-Zatisfyer
Uitleg concept: De biermarkt voelt voor veel vrouwen onaantrekkelijk door de overwegend mannelijke focus. Er is behoefte aan een bier dat smaak, stijl en beleving centraal stelt, terwijl het stigma rond bierdrinkende vrouwen doorbroken wordt. Juuls biedt onder de merknaam Zatisfyer een bloemig-fruitig speciaalbier met een subtiele roze kleur en eetbare glitters, speciaal ontworpen voor vrouwen. Het combineert smaak, stijl en empowerment, doorbreekt traditionele biernormen en creëert een visueel aantrekkelijke en unieke beleving.
Naam: Julie van Dooren
Opleiding: Food Innovation

Vijf aspecten
De FoodManShip awards worden elk jaar toegekend door een deskundige jury bestaande uit een combinatie van HAS-lectoren, HAS-alumni en ambassadeurs (relaties in het werkveld). De jury lette hierbij dit jaar specifiek op een combinatie van vijf aspecten:

• Voedselkennis - vermogen om specifieke voedselkennis en vaardigheden te gebruiken
• Conceptueel of systemisch denken - vermogen om in abstracte concepten te denken
• Creativiteit - vermogen om buiten de gebaande paden te denken
• Ondernemerschap - vermogen om een kans te grijpen en ermee aan de slag te gaan
• Presentatie - vermogen om te overtuigen met een professionele pitch.

De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door Agrifood Capital , Albert Heijn, Appèl Catering, Gemeente Oss, de Jamfabriek, Kraft Heinz, de coöperatieve Rabobank, Provincie Noord-Brabant en Vion Food Group.

 

 

Ook interessant voor jou

  • Ondernemers
  • Startups
  • Studenten
  • Financiëring
  • Regio Deal

25 miljoen voor nieuwe Regio Deal Noordoost Brabant

03 februari 2025
  • Startups
  • Netwerk
  • Voedselverwerking
  • Voedselverspilling
  • Skills & talent

Maryze Zembowicz (ChillBits) redt groenten en fruit

16 januari 2025
  • Startups
  • Innovatiehub

Ontdek Onderzoek vergroot slaagkans van succesvolle marktintroducties

13 januari 2025