Sfeerverslag
De HAS Food Experience is hét jaarlijkse food-evenement van HAS green academy waarop studenten innovatieve food-projecten presenteren en meedingen naar de FoodmanShip Awards. De HAS Food Experience werkt van podium naar platform en zorgt er zo voor dat steeds meer studenten met hun kansrijke ideeën en projecten de weg naar de markt vinden.
De afgelopen jaren werd de HAS Food Experience online gehouden, maar dit jaar was het eindelijk weer mogelijk dat studenten en bezoekers elkaar fysiek konden ontmoeten tijdens een inspirerend evenement in ‘s-Hertogenbosch. Dit jaar was de 15e editie van het jaarlijkse event met als thema ‘We’re on fire!’
Vijf aspecten
De FoodManShip awards worden elk jaar toegekend door een deskundige jury bestaande uit een combinatie van HAS-lectoren, HAS-alumni en ambassadeurs (relaties in het werkveld). De jury lette hierbij dit jaar specifiek op een combinatie van vijf aspecten:
- Voedselkennis - vermogen om specifieke voedselkennis en vaardigheden te gebruiken
- Conceptueel of systemisch denken - vermogen om in abstracte concepten te denken
- Creativiteit - vermogen om buiten de gebaande paden te denken
- Ondernemerschap - vermogen om een kans te grijpen en ermee aan de slag te gaan
- Presentatie - vermogen om te overtuigen met een professionele pitch.
De winnaars
De projecten zijn onderverdeeld in vijf categorieën en een publieksprijs. Namens AgriFood Capital, ambassadeur van het event, zat Robert Jan Marringa in de jury van de categorie ‘Sustainable food systems’.
In de winnende concepten is veel aandacht voor gezondheid, duurzaamheid, het verbeteren van onze leefomgeving en de transitie van ons voedselsysteem. En dit zijn ze, de winnaars per categorie:
Sustainable alternative proteins
Fleur van Loon ontwikkelde Friendly’s, een chocoladepasta-product met een hoog alternatief eiwitgehalte in de vorm van insecten. Zij hoopt consumentengedrag op een positieve manier te beïnvloeden door het toegankelijk en leuk maken van het eten van insecten.
Healthy body and mind
Kato Sluis bedacht Sensetions. Dit is een merk met vijf poeders die extra mondgevoel aan een maaltijd toevoegen, speciaal voor mensen met reuk/smaakstoornis. Deze aandoening komt steeds vaker voor vanwege de vergrijzende bevolking, maar ook door bijvoorbeeld Covid19. Met de poeders kunnen mensen experimenteren en iets extra’s aan hun eten toevoegen.
Sustainable food systems
Bart van Haaren, Lennart Hoops, Pim Heeman en Tom Engels werkten aan de opdracht Regenerative farm Ethiopia. Ze ontwierpen een unieke regeneratieve kernboerderij in van 500ha in Ethiopië die exportgewassen produceert zoals biologische avocado’s. Centraal staat daarbij onder meer een leefbaar loon voor de arbeiders, het genereren van buitenlandse value en aandacht voor een bodem in balans.
Unwaste reduce and prevention
Dewi Vlek ontwikkelde Dew-it. Dit is een innovatieve kauwgomverpakking waarbij je de uitgekauwde kauwgom via een speciale dop in een apart compartiment kunt ‘duwen’. Hierdoor blijven verse eén gebruikte kauwgom gescheiden. Het voorkomt dat de uitgekauwde kauwgom op andere (ongewenste) plekken terechtkomt. Een vernieuwende manier om zwerfafval te verminderen.
Meaningful food innovations
EETBAAR Tuintje is bedacht door Dennie Wolbers, een concept om het eten van groenten en fruit te bevorderen. Het tuintje is vooral gericht op groente als snack en speelt tevens in op het vergroenen en gezonder maken van je eigen leefomgeving. Met EETBAAR Tuintje kun je makkelijk groente en fruit verbouwen in je eigen achtertuin of op je balkon.
Publieksprijs
Lena Wabeke bedacht het concept De Goede Vangst, biodiverse bitterballen gemaakt met rivierkreeftjes. Invasieve exoten zijn planten of dieren (in het bijzonder bij de rivierkreeften) die naar Nederland zijn gekomen - vaak door het handelen van de mens - en hier de biodiversiteit bedreigen en aantasten. De Goede Vangst biedt een oplossing voor het rivierkreeftenprobleem door ze in een product te verwaarden.
(Op de foto bovenaan dit nieuwsartikel v.l.n.r. Dennie Wolbers, Dewi Vlek, Fleur van Loon, Kato van Sluis, Bart van Haaren, Lennart Hoops, Pim Heeman, Tom Engels en Lena Wabeke)
Ambassadeurs
De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door AgriFood Capital, Appèl Catering, Rabobank, Refresco, Royal Swinkels Family Brewers, Seasogood en Vion Food Group.