Na tien jaar Unilever was René Bink als (mede)oprichter betrokken bij achtereenvolgens StreekSelecties, ZTRDG en Crisp. De gemene deler van deze bedrijven: gezond én lekker eten beschikbaar maken voor de consument. “De behoefte is er, de noodzaak ook”, zegt Bink. “Bij StreekSelecties kwamen de producten via ketens bij de consument terecht. Ik ontdekte dat veel mooie producten de supermarkt niet bereiken vanwege de distributielogica van de grote retailers. Zo ontstond ZTRDG, een online marktplein waar je rechtstreeks van de boer kon kopen. Crisp kun je als een doorontwikkeling van ZTRDG beschouwen; ook online en ook met knettervers eten, maar dan op grotere schaal.”
‘Er is een substantiële groep consumenten die goed eten echt belangrijk vindt’
Efficiënt concept
Met Healthy Fridge gaat Bink nog een stapje verder: geen bezorging tot de voordeur, maar in een koelkast op locaties als ziekenhuizen, kantoren en vliegvelden. Het grab & go-concept van de bekende snoep- en frisdrankenautomaat, maar dan dus met gezonde producten als salades, wraps, poké bowls en smoothies.
René spotte het concept in Amerika en Azië en zag er wel brood in, en AgriFood Capital, OndernemersLift+ en het Brabant Startup Fonds ook. Zij ondersteunden de startup om de financiële middelen bij elkaar te krijgen. “Dat is een beetje mijn verhaal; ik vind het gaaf om dingen op te bouwen en geloof in dit soort foodconcepten. Er is een substantiële groep consumenten die goed eten echt belangrijk vindt. Tegelijkertijd willen mensen gemak en eten ze datgene waar ze tegenaan lopen. In dit geval is dat de smart fridge, een heel efficiënt concept omdat je op locatie alleen een koelkast nodig hebt.”
In de Brabantse ziekenhuizen
De lancering van het bedrijf was in 2020 tijdens de coronacrisis. Niet de makkelijkste periode om te starten, maar René constateerde dat de pandemie de trend van gezond eten alleen maar heeft versterkt.
“Corona heeft mensen bewuster gemaakt van hun eigen kwetsbaarheid. Dat geldt ook voor organisaties; als je goed voor je medewerkers wilt zorgen, moet je ook nadenken over wat je ze voor zet.”
De provincie kwam al snel met het verzoek om alle Brabantse ziekenhuizen te voorzien van een slimme koelkast. “Dat was fantastisch”, zegt René. “Midden in de lockdown kregen we een enorme boost. De stress in de zorg was gigantisch. Dan is goed eten nog eens extra belangrijk.”
Aanbod op maat
Het aanbod van producten in de koelkast is zoveel mogelijk op maat, met zo min mogelijk voedselverlies. Op basis van data-analyse is het mogelijk om 24/7 dagverse maaltijden te bieden, waaraan op een specifieke locatie behoefte is. “Ik moet snappen wat jij wilt hebben op de plek waar de koelkast staat”, legt René uit. “Dat is een kwestie van meten: waar kijken mensen naar, wat kopen ze? Als iets is uitverkocht, kun je ze bijvoorbeeld met een druk op de knop laten aangeven dat ze dat product wilden hebben. Zo zien wij welke kansen we laten liggen. Je kunt mensen ook laten inloggen om te zien wat ze kopen. Ik kan niet in je hoofd kijken, maar wel zien wat je koopgedrag is. Op basis van algoritmes kunnen we het assortiment per locatie aanpassen, en zelfs per dag.”
‘We zijn best picky in wat we wel en niet goed vinden’
Restaurantkwaliteit
Omdat de producten volgens René Bink ‘de restaurantkwaliteit moeten kunnen aantikken’, kostte het wel wat inspanningen om de juiste toeleveranciers en producenten te vinden. “We zijn best picky in wat we wel en niet goed vinden. En onze partners moeten ook bereid zijn om mee te denken over de manier van etaleren. In de supermarkt kijk je vaak van boven op producten, in de koelkast kijk je ertegenaan. Dat betekent dat de verpakking anders moet en dat moet je kunnen en willen als producent. Voor de versgesneden producten hebben we zelf een productielijn opgezet, om de kwaliteit ervan te kunnen waarborgen.”
Landelijke dekking
Net zoals het aantal locaties, breidt ook het aantal toeleveranciers en producten zich nog steeds uit. “Binnen enkele jaren willen we een landelijke dekking hebben in de stedelijke gebieden. Hopelijk dan ook op scholen; daar is met gezonde voeding nog een flinke slag te maken. We brengen partners bij elkaar die er ook in geloven dat de consument voor smaak, vers en gemak gaat. En we zijn voortdurend aan het experimenteren: met nieuwe producten die op te schalen zijn, met grote en kleinere porties, met seizoenproducten, met producten die in ziekenhuizen ’s nachts opgewarmd kunnen worden. Zolang het binnen het concept van Healthy Fridge past, spelen we waar mogelijk in op de vraag.”
René's verschilmakers-tip
"Begin klein en denk snel groot. Veel modellen werken pas goed als ze opgeschaald kunnen worden. En ook: je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Wat werkt in andere markten, kan met de juiste vertaalslag ook op de Nederlandse markt werken."